torsdag 20 augusti 2009

Datorspel i den ekonomiska krisen.

Vilka effekter får datorspels världen från den finansiella krisen som råder världen över?
Enligt försäljningssiffrorna så är den inte helt orörd utan visar ett städningt ökande i försäljningen.



Datorspel säljer som aldrig förr och varje år förväntas ett nytt säljrekord.
Under året 2008 så omsatte amerikanarna 22,8 billjoner dollar på data och tv-spel, detta inkluderar även konsolerna, t.ex Wii, Playstation 3 och Xbox 360.
Dessa siffror innefattar bara den amerikanska försäljningen och mina tankar går till hur den ser ut världen över. Hur mycket omsätts inom denna nöjes-industri? Ett internationellt stort datorspelsbolag kan helt klart kan mäta sig med jättarna bakom skiv och film-industrin i dagsläget. Denna försäljningsvara slår i taket varje år och det visar att det är ett vinnande koncept som inte alls blir berörd på samma sätt av den illegala fildelningen, som skiv/film-bolagen säger sig drabbas så hårt av.

Att ladda ner ett spel från någon "torrent-sida" eller andra fildelningsmetoder är väldigt vanligt men för att kunna spela dessa online så krävs en valid "nyckel" som endast försäljaren innehar och är extremt svår att få tag på illegal väg. Det är därför många först laddar ner sina spel för att testa dem, är detta spel givande och intressant på singelplayer/lan-nivå (Local Area Network) så går personen och köper spelet för att få möjlighet till att spela tillsammans med resten av världen. Spel som tillexempel World Of Warcraft har inga singelplayer eller lan möjligheter så skaparen, Blizzard Entertainment har löst detta genom att ge alla rätt till en 14-dagars test tid gratis, då får spelaren se och uppleva vad spelet innebär på en iochförsig ganska begränsad nivå.

Det är detta upplägg att kunna spela spelen Online som gör att datorspels-industrin en dag kommer att gå om och bli mer finansiellt starka än både skiv och film-industrin. Helt enkelt bara för att du inte behöver denna "nyckel" för att kunna se en film eller lyssna på en låt som du laddat ner.

(Ursäkta den dåliga kvaliten över statistiken.)

1 kommentar:

Kenneth B sa...

Kolla gärna på http://www.algodoo.com/ som är ett svensk-utvecklat "spel" (som vi utvecklar). Det bryter rätt många mönster!