fredag 14 december 2007

Vad är Datorspelsberoende?

Datorspelsberoende



Är ett fenomen som är allt vanligare än vad vi tror. Vi får läsa om tonåringar som blir omhändertagna av myndigheterna för att de sitter och spelar datorspel och isolerar sig från omvärlden och försöker leva något slags sekundärt liv i datorspelen.


Eftersom att detta fenomen är såpass nytt och det har gjorts väldigt lite forskning bakom det så är det svårt att säga när en persons datoranvändning har gått överstyr. Håller man på mycket med datorspel så tycker jag man ska vara vaksam på hur många timmar man igentligen spenderar framför datorn och vad är det man väljer bort för att få sitta där, för nånting måste man offra för att ha möjlighet till att kunna sitta tvåsiffrigt per dag. Man kanske inte offrar någonting man har, utan möjligheter att göra något annat.


Ett datorspelsberoende kan vara på både gott och ont. Det är nog inte särskilt många som tänker på det, men jag känner själv personer som att lyckats bytt ut knarket och den livsstilen mot ett dataspel, vilket jag ser som en klar förbättring.


Dock när ditt datorspelande har gått så långt att du inte längre gör vardagliga sysslor t.ex. går till skolan eller jobbet så är det dags att tänka över vad man håller på med och om tiden du lägger ner på spelet är värt det. Jag har själv varit Spelmissbrukare och enligt mig själv så finns det ingen som kan ändra på ditt missbruk utom dig själv (eller en riktigt ihärdig partner).

Inga kommentarer: