fredag 14 december 2007

Datorspel




Vad tänker du på när du hör/ser ordet Datorspel?
Jag kan medge att jag ibland kan tänka mig ensamma tonåringar sittandes på sitt rum, helt isolerade från omvärlden. Anledningen varför jag tänker så är för att jag har upplevt den situationen och det är ingen vacker syn.
Men det kan även vara en social samlingspunkt, även fast man inte har ögonkontakt med den man pratar med så håller man ändå diskussioner och ställer frågor precis som man skulle göra i verkliga livet.

Ni föräldrar där ute med tonåringar som är djupt försjukna i sina dataspel borde hålla öppna ögonen för detta fenomen dataspelsberoende.
Ett fenomen som blir allt vanligare för varje dag som går, personligen så har jag flera vänner som är beroende av sin dator och sina datorspel, jag diskuterade deras spelande med några av dem så sent som igår. Vi diskuterade fenomenet datorförbud och alla var ense om att det var det sämsta sättet att få en datorberoende att sluta sitta framför datorn.
Dock vart jag lite rädd när dom berättar vad dom skulle göra om de fick ett datorförbud igen, en av dem skulle med hög sannolikhet gå bersärk genom lägenheten medans en annan bara skulle sitta på sitt rum och sura tills han fick tillbaka sin dator.
Se datorspelsberoendet som en drog, när man har varit ifrån datorn nog länge så börjar suget i vanliga fall släppa efter ett tag.

De två absolut största spelen just nu är Counter-Strike och
World Of Warcraft.
båda är väldigt tidskrävande om man vill bli duktig (men så är det väll med allt, vill man bli bäst så måste man träna mest), dock har Counter-Strike den fördelen att man kan avsluta lite närsomhelst. I World Of Warcraft kan det bli så att man kan bli fast framför skärmen i flera timmar i sträck eftersom att man inte vill svika sina lagkamrater och man vill självklart få en starkare karaktär i spelet.

1 kommentar:

Sajberia.se sa...

Intressant blogg om datorspel, mina kompisar som har pojkar i tonåren pratar mycket om LAN och sådant. Och att deras pojkar spelar mycket spel.